خیلی از افرادی که کار را با سئو تازه شروع میکند حس مداومی از عدم اطمینان دارند.آنها هفته ها و ماه ها صبر میکنند اما اینکه مطمئن شوند تلاشهایشان نتیجه داده است سخت است. بهتر است در این موقعیت لیستی از مهمترین عوامل موثر در سئو را داشته باشیم و بر طبق آن پیش برویم
۱-رنکینگ کلمات کلیدی
بدانید که بازدید سایت شما از چه کلماتی به دست می آید. هیچ راه دقیقی برای بررسی کامل این مورد وجود ندارد اما برخی فاکتورها برای رسیدن به دید درست کمک میکنند. رنکینگ کلمات کلیدی میتواند کمک کند تا برخی واژگان خاصی را که میخواهید برای آنها رتبه به دست بیاورید ، بسنجید واینکه آیا کلمات درستی رامورد هدف قرار داده اید؟
میتوانیم دلایل اصلی را به ۳ مورد کلی تقسیم کنیم
۱-آیا کلمات مناسب را انتخاب کرده اید؟
۲-آیا در طول زمان رشد داشته اید؟
۳-آیا قدرت لینک را منتقل میکنید؟
اگر به دنبال انتخاهای رایگان برای پیگیری کلمات کلیدی هستید میتوانید گزینه های زیر را به کار ببرید
Pro Rank Tracker و Serfox

۲-بک لینکها و ریشه ی دامنه هایی که لینک داده اند
شکی نیست که رتبه بندی جستجو بیش از هر زمانی به فاکتورهای موجود در صفحه بستگی پیدا کرده اند و الگوهایی که کاربر در آن استفاده میکند.با این توضیح بک لینک هنوز هم جزو فاکتورهای اصلی به حساب می آید.البته اگر مهمترین فاکتور نباشد
۳-ترافیک نتایج طبیعی : آیا موتورهای جستجو عاشق شما هستند
تقریباً همه ی ما سئو را برای نتایج جستجوی طبیعی و مجانی انجام میدهید که دلیل مناسبی هم هست.باید بدانید که هر ماه چه مقداری از بازدید را توسط موتورهای جستجو به دست می آورید.ضمناً برای بررسی باید چند ماه گذشته را تحلیل کنیم چون تغییرات فصلی میتواند بر بازدید اثر گذار باشد
۴-زمان صرف شده در صفحه : آیا کاربر در صفحه ی شما وقت صرف میکند؟
وقتی کاربر به صفحه ای که علاقه ای به بودن در آن ندارد میرود چه کاری انجام میدد؟ صفحه را ترک میکند از آن طرف اگر به صفحه ای برود که که مطالب مرتبط و جذاب در آن وجود دارد چه کاری انجام میدهد؟ در آن وقت صرف میکند این عامل از نظر موتورهای جستجو فوق العاده اهمیت دارد و باید سعی کنید این زمان را افزایش دهید.
۵-صفحات مشاهده شده در هر بازدید
برای اغلب مطالب ( نه همه) میخواهید که بازدید کننده به خواندن مطالب ادامه دهد.پس میتوانید از امکاناتی مثل مطالب پیشنهادی در صفحات استفاده زیادی ببرید.
۶-کاربرانی که باز میگردند
تعداد کاربرانی که مجدد به سایت برمیگردند. تعداد کاربرانی که دوباره به سایت شما سر میزنند نشان دهنده ی گیرا بودن مطالب است.اگر مطالب سطح متوسط را در کنار همم قرار دهید ، مخاطبین به سایت باز نخواهند گشت و نمیتوانید آنها را به لیست ایمیل اضافه کنید.
۷-نرخ بازگشت : بازدیدکنندگان را نترسانید
اینکه آیا نرخ بازگشت عاملی مستقیم در رتبه بندی جستجو هست یا نه قابل بحث است. چون برای برخی صفحات نرخ بازگشت از صفحه ی بالا میتواند عامل بسیار خوبی باشد.یعنی کاربر به صفحه ی شما آمد ، چیزی را که میخواست پیدا کرد و صفحه را بست مطالب خوب باید نرخ بزگشت ۵۰% داشته باشد اما تا زمانی که چند صد بازدید نداشته اید نمیتوانید به جمع بندی درستی برسید.
۸-سرعت لود شدن صفحه را بهینه سازی کنید
نرخ بازگشت به طور کلی به ۲ عامل بستگی دارد ، مطلب مناسب و راحتی دسترسی به آن.اگر لود شدن صفحه ی شما خیلی طول بکشد کاربران حتی قبل از بارشدن آن صفحه را ترک میکنند.صفحه ای که نرخ بازگشت بالایی دارد میتواند به دلیل طول کشیدن لود صفحه باشد که باعث رنکینگ پایین در گوگل میشود.